KANADA; 10 $ [PICK#112A] 2017
Canada‘s 150th Anniversary
Centrální banka Kanady (Bank of Canada/Banque du Canada; dále BC) emitovala k 1.6.2017 zcela novou polymerovou bankovku o nominální hodnotě 10 kanadských dolarů (CD$; CAD). Odpovídající katalogizace podle BC je B377, klasická katalogizace je Pick#112a. Bankovka navazuje na velmi úspěšné emise z let 2011–2015 (výroční bankovka Queen Elizabeth II). Bankovní hmota obsahuje až 25 % hybridního substrátu a 75 % biaxiálně orientovaného polypropylenu (=BOPP).
Bankovka má jemně fialovou barvu a rozměry 152 x 70 mm. Je vybavena celou řadou moderních ochranných prvků, ale současně postrádá klasické součásti bankovek papírových. Nenajdeme proto vodoznak, konfety ani UV pozitivní vlákna, ochranný proužek (povrchový ani komponovaný do bankovní hmoty) a bankovka zcela postrádá UV ochranu. Na bankovce je dobře viditelný optický znak pro nevidomé v podobě čtyř teček formátu čtverce, který je na povrchu bankovky viditelný dvakrát a to vedle sebe vlevo nahoře na aversu.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2018.
Tereza Eisnerová Mistři české numismatiky
Tereza Eisnerová patří k nejmladší generaci českých medailérů.
V rodné Praze studovala na střední Výtvarné škole Václava Hollara, kde se poprvé seznámila se základy modelování a sochařskými technikami. Ve studiu pokračovala na Akademii výtvarných umění v Praze, a to nejprve v sochařském ateliéru profesora Jindřicha Zeithammla a posléze v ateliéru figurálního sochařství a medaile profesora Jana Hendrycha. Tam také v roce 2012 absolvovala.
Cit pro jemné modelace a práci v reliéfu ji už za studií dovedl k zájmu o medailérství. A v tomto oboru brzy zaznamenala první úspěchy v podobě ocenění v soutěžích vypisovaných ČNB. Vůbec první její realizací se stala pamětní dvousetkorunová mince z roku 2012 k výročí narození malíře Kamila Lhotáka. Ve stejném roce začala spolupracovat také s Pražskou mincovnou.
Nejvýraznějším prvkem autorčina medailérského rukopisu je drobnopisný detail. Ve volné sochařské tvorbě je ale vášnivou experimentátorkou. Její výrazně expresivní styl suverénně kombinuje vlivy symbolistního sochařství přelomu 19. a 20. století s technikou ready-made.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU